Bronsengine Types
Originele Bronsmotor Van 1907 tot ongeveer 1920 werden 1, 2, 3 en 4 cylinder motoren gemaakt van 2 t/m 80 Pk per cylinder (viertact diesel.) Er waren toen 16 verschillende cylinderuitvoeringen, waardoor er veel verschillende onderdelen op voorraad moesten zijn. In 1918 is de “Jumbo”, de fabrieksmotor van Brons, gemaakt, dit was een 6 cylinder motor met 100 Pk/cyl, de afmetingen waren: 10 meter lang en 3.30 meter hoog.
Het bewijs dat Brons ook grote motoren kon maken. De motornummers voor de zijn: 1 t/m 2218 en 2220 t/m 4187. In deze nummers zitten ook de verstuiverbakmotoren, de verdieselde en de injectiemotoren van type C en D. Voor de “Originele Bronsmotor” zijn geen ombouwsets gemaakt om deze motoren te verdieselen. Er zijn totaal 2416 motoren gemaakt (t/m type D).
Type C
Vanaf 1919 werden de motoren aangepast aan de tijd en werden er minder verschillende uitvoeringen gemaakt. Type C had 3 verschillende cylinderafmetingen en werd met 2, 3 en 4cylinders geleverd (viertact diesel.).
• 25/30 Pk per cylinder (na verdieselen CK)
• 30/35 Pk per cylinder (na verdieselen CL)
• 35/40 Pk per cylinder (na verdieselen CM)
De uitvoering van type C was met een losse kop De motornummers voor de motoren t/m type D zijn: 1 t/m 2218 en 2220 t/m 4187. In deze nummers zitten de verstuiverbakmotoren, de verdieselde en de injectiemotoren. Voor de “Bronsmotor Type C en D” zijn ombouwsets gemaakt om deze motoren te verdieselen.
Er zijn totaal 2416 motoren gemaakt (t/m type D). De laatste verstuiverbakmotor (dit was een
type D) werd in 1946 gemaakt.
Type D
Vanaf 1919 werden de motoren aangepast aan de tijd en werden er minder verschillende uitvoeringen gemaakt.
Type D had 6 verschillende cylinderafmetingen ( 5 t/m 60 Pk/cyl. ) en was vanaf 15 Pk/cyl. ook leverbaar als 1, 2 en 3 cylinder (viertact diesel.).
De uitvoeringen van type D zijn zowel met een losse kop als met een vaste kop geleverd.
De motornummers voor de motoren t/m type D zijn: 1 t/m 2218 en 2220 t/m 4187. In deze nummers zitten de verstuiverbakmotoren, de verdieselde en de injectiemotoren.
Voor de “Bronsmotor Type C en D” zijn ombouwsets gemaakt om deze motoren te verdieselen.
Er zijn totaal 2416 motoren gemaakt (t/m type D). De laatste verstuiverbakmotor (dit was een type D) werd in 1946 gemaakt.
Type T
Dit was een tweetactdieselmotorserie verkrijgbaar in de volgende uitvoeringen:
• TA- 20Pk /cyl. (leverbaar in 1 of 2 cylinders)
• TB- 35 Pk /cyl. (leverbaar in 1 of 2 cylinders)
• TC- 50 Pk /cyl. (leverbaar in 1,2,3 of 4cylinders en ook bekend als TL)
• TD- 80 Pk /cyl. (leverbaar in 1 of 3 cylinders)
In 1926 werd de eerste proefmotor gemaakt (nummer 2219) en vanaf 1930 kwam de motor in productie.
De laatste motor werd in 1960 gebouwd uit oude onderdelen die er nog steeds waren.
De motornummers voor de tweetactmotoren van type T zijn: 2219 en 5000 t/m 6315 Er zijn totaal 457 tweetactmotoren van type T gemaakt.
Type EA
Deze viertact dieselmotor met brandstofinspuiting is ontwikkeld voor de Bronstractor.
In 1935 werd de eerste tractor opgeleverd en in 1938 besloot men om de EA ook als stationaire- en scheepsmotor te gaan verkopen.
In de tractor stond een 2 of 3 cylinder motor met 20 Pk /cyl. bij 800 tpm.
De stationaire- en de scheepsmotor werd geleverd met 25 Pk /cyl. bij 1000 tpm. in 1 t/m 4 cylinders.
Tussen 1935 en 1953 werden er 49 tractoren gemaakt.
En tussen 1938 en 1963 werden er 239 EA motoren gemaakt De motornummers voor de tractoren en de EA’s zijn: 12000 t/m 12518.
Type AMA
Dit was een vrachtwagenmotor uit 1935 waar maar 5 motoren van gemaakt zijn.
Het project werd in 1937 vroegtijdig afgeblazen maar veel onderdelen voor de 50 geplande motoren waren al klaar.
Hier zijn andere motoren van gemaakt. (Type FA) De 4 cylinder motor had 60 Pk bij 2000 tpm.
Er zijn geen motornummers aan deze serie gegeven.
Type ED en EF
Dit type was een grotere broer van de EA serie en werd gebruikt in schepen en gemalen.
De ED werd gebouwd tussen 1937 en 1962 en had 3 t/m 8 cylinders.
Het vermogen per cylinder was 60 Pk bij 320 tpm.
De EF was een opgevoerde ED die 80 Pk /cyl. leverde.
Er zijn van de ED en EF motoren 286 exemplaren gemaakt.
De motornummers zijn: 10000 t/m 10812.
Type FA
Dit type kwam bij de AMA motoren al ter sprake omdat de oude onderdelen van deze serie werden gebruikt voor de FA motoren.
Er werd een 1 cylinder direct ingespoten dieselmotor ontwikkeld die 10 Pk leverde bij 1250 tpm.
Er is inmiddels 1 motor terug gevonden en die is eigendom van Jan Vegter.
De motor zag er uit als een kleine EA motor en zijn gebouwd tussen 1946 en 1950.
Er zijn 49 motoren van deze serie gemaakt. De motornummers zijn: 11000 t/m 11056.
Type GB
Deze motor was volgens het tweetact principe en de proefmotor was in 1947 klaar.
Van 1953 tot ongeveer 1975 werden deze motoren gebouwd in 2 t/m 6 cylinders in lijn.
Het vermogen van deze motoren was 100 tot 400 Pk bij 350 tpm.
Er zijn 304 motoren van deze serie gebouwd.
De motornummers zijn: 14201 t/m 14694.
Type GV
Dit is een motor zoals de GB maar dan als V uitvoering.
In 1957 was de proefmotor gereed en van 1959 tot 1981 werd deze motor geproduceerd.
Het vermogen was 75 Pk /cyl. bij 320 tpm. in een 8, 12 en 16 cylinder V motor.
Vanaf 1965 was er ook een uitvoering met 6 cylinders die 100 Pk /cyl bij 375 tpm leverde.
Er zijn 381 motoren van deze serie gebouwd.
De motornummers zijn: 15402 t/m 15851.
Type TD
Deze TD moeten we niet verwarren met de TD uit de tweetact serie type T, maar dit is de Turbo Diesel die Brons samen met Industrie uit Alphen a/d Rijn ontwikkelde.
Deze motor was leverbaar als 6, 12 en 16 cylinder in V uitvoering met een vermogen van 300 Pk /cyl.
Dit leverde deze motor bij 600 tpm.
Helaas hadden deze motoren in het begin te veel kinderziektes omdat ze te vroeg op de markt kwamen.
Er zijn maar 24 motoren van deze serie gemaakt.
De motornummers waren als volgt ingedeeld:
Voor de 6 cylinderuitvoering: nummers vanaf 6001 (dubbele nummers, de T serie had deze nummers ook)
Voor de 12 cylinderuitvoering: nummers vanaf 12001 (dubbele nummers, de EA serie had deze nummers ook)
Voor de 16 cylinderuitvoering: nummers vanaf 16001